راهی سریعتر برای تولید سلولهای بتا

11 سپتامبر 2014- محققین پروتکل جدیدی را برای  تبدیل  سلولهای بنیادی  به سلولهای  تولید کننده ی  انسولین  ابداع  کردند این روش جدید می تواند قدم مهمی درمقابله  با دیابت نوع 1 محسوب شود. این پروتکل  می تواند سلولهای  بنیادی را در طی  8 هفته  به سلولهای مطمئنی برای تولید  انسولین تبدیل کند که بسیار  سریعتر از پروتکلهای قبلی است که حدود  4 ماه بطول  می انجامید.

دانشگاه بریتیش کلمبیا با همکاری BetaLogics Ventureکه یک بخش  از موسسه ی تحقیق وتوسعه ی شرکت Janssenاست نتایج این پروتوکل جدید را منتشر نمودند.

سرپرست این تحقیق Timothy Kiefferمی گوید: ما یک گام به داشتن یک منبع نامحدود از سلولهای تولید کننده ی  انسولین  برای درمان بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 نزدیک تر شده ایم . دراین روش سلولهای بنیادی به سلولهای  ترشح کننده ی انسولین در روش کشت سلولی  تبدیل  می شوند. این تبدیل پس از انتقال این سلولها به میزیان پیوند کامل می شود.

دکتر Kiefferمی گوید: ما هنوز موفق به ساخت سلولهای کاملاً کاربردی درمحیط کشت نشده ایم اما به آن  مرحله  بسیار نزدیک هستیم. سلولهایی که ما در آزمایشگاه ساخته ایم  قادر به  تولید انسولین هستند اما هنوز نابالغ بوده و نیاز به پیوند به یک میزبان  دارند تا بتوانند به سلولهای  کاملاً  کاربردی  تبدیل شوند.

یک قدم مهم برای محققان UBCوهمکاران  آنها در بخش صنعتی چگونگی جلوگیری از رد سلولهای تولید کننده ی انسولین توسط بدن بیمار است.

 منبع : www.sciencedaily.com/releases/2014/09/140911180737.htm